Hankkeen tai toiminnan tavoitteet hakemuksessa olivat
Kirjastosta kaveri -hankkeen tarkoituksena oli luoda eskari-ikäisille uusi elämyksellinen toimintamalli, jossa kirjastotila, kirjastossa käynti sekä kirjastokortin saaminen ja käyttäminen tulisivat mielekkäällä tavalla opittua. Aikaisempaa järjestelmällistä toimintaa eskareille kirjastonkäytön opetukseen ei ollut. Tavoitteena oli luoda malli, jolla toivottaa lapset tervetulleeksi kirjaston uusiksi käyttäjiksi, tukea lukemisen opettelua lukukaverin avulla sekä vahvistaa kirjaston ja koulujen välistä yhteistyötä. Uusien toimintamallien tuli varmistaa lapsille positiiviset kirjastokokemukset, joiden avulla jäisi mielikuva helposti lähestyttävästä ja käytettävästä kirjastopalvelusta sekä henkilökunnasta.
Toiminnan kuvaus*
Kuvaa alle hankkeen tai toiminnan toteutuminen. Jos se ei toteutunut pääosin hakemuksessa esitetyllä tavalla, kuvaa miten ja miksi toiminta toteutettiin eri tavalla
Halusimme luoda mieliinpainuvan toimintamallin, joka innostaa sekä kirjastossa käymiseen että lukemiseen. Tästä kehittyi idea liittää kirjastoseikkailuun lukukaveri. Lukukaverin oli tarkoitus olla uniikki ja luovuutta tukeva kestävän kehityksen mukainen lelu, jonka lapsi olisi saanut itse rakentaa eri vartalonosista, mutta kyseltyämme hintoja koottavan lukukaverin ompeluun, ei tämä vaihtoehto ollut enää mahdollinen resurssiemme puitteissa. Päädyimme lopulta Ikean Fabler Björn -nalleen, joka on konepestävä ja muokattava erilaisilla vaatetuksilla. Nallen lapsi saa ihan omakseen eikä joudu palauttamaan kirjastoon lukuvuoden päätyttyä, kuten aikaisemmin oli ideana koottavan lelun kanssa. Yksilöllisemmäksi nallet saatiin erilaisilla vaatteilla ja asusteilla, jotka kirjaston työelämävalmennuksessa oleva henkilö ompeli suurimmaksi osaksi kierrätyskankaista ja kirpputorilöydöistä. Puimme itse nallet valmiiksi, jotta turhilta mielipahoilta vältyttiin nallen saamisen yhteydessä, koska asusteet ja vaatteet olivat uniikkeja, eivätkä olisi riittäneet välttämättä kaikille halukkaille.
Hankkeen yhtenä tavoitteena oli luoda värikäs ja lasta houkutteleva informatiivinen esite. Tarkoituksena oli teettää esitteen kuvat paikallisella taiteilijalla, mutta tämä olisi lohkaissut niin suuren osan hankkeen budjetista, että päädyimme luomaan itse esitteen käyttäen Canvan ilmaista versiota ja painamaan tuote paikallisessa painokeskuksessa. Ehdimme suunnitella seikkailun, tilata nallet sekä valmistaa esitteen, kunnes korona iski voimalla päälle. Hanke meni jäihin kirjastosulkujen, rajoitusten ja lopulta henkilökunnan sairasteluiden vuoksi. Haimme muutosta hankkeelle, jotta saimme hankittua kuvauskalustoa, jolla mahdollistimme muun muassa tämän hankkeen Kirjastohiiren joulukalenterit YouTubeen. Ensimmäiseen neljän julkaisun joulukalenteriin kirjastovirkailija kirjoitti oman tarinan, johon työelämävalmennuksessa oleva työntekijämme teki lavasteet. Toiseen joulukalenteriin kuvasimme runoja, leikkejä ja askarteluita. Videoita tuli yhteensä kahdeksan. Mainostimme joulukalentereita kaikille, erityisesti esikouluille ja päiväkodeille, jotta seikkailuun tultaessa Kirjastohiiri olisi mahdollisesti jo tuttu hahmo. Kirjastohiiren joulukalenterit ovat keränneet hyvin katsojia, ja uusiakin videoita on toivottu päiväkotien toiveesta.
Teimme toisen muutoshakemuksen hanketyöntekijän palkkaamiseksi syksyllä 2022, kun sairastelukierteemme kolmen työntekijän kirjastossa näytti siltä, ettei hankkeiden suorittamisesta tule ennen määräaikaa mitään. Innokkaita tulijoita, joita rajallinen työtuntimäärä olisi kiinnostanut ja joilla olisi ollut asiaan vaadittava taitoa, ei löytynyt. Tilanne henkilökunnan suhteen kuitenkin parani ja aloimme suunnitella ja muokata kirjastoseikkailua jouluiseksi ja varasimme esikoulujen kanssa joulukuulle 2022 kaikki seikkailupäivät, mutta jälleen sairastumiset siirsivät ajankohtaa myöhemmäksi. Aluksi tarkoituksena oli järjestää seikkailuun neljä eri tapahtumakertaa, mutta päädyimme sekä sivukoulun kuljetuskustannusten että aikataulujen vuoksi järjestämään vain kaksi tapahtumaa – itse seikkailun ja lukujuhlan.
Seikkailupäivänä esikoululaiset tulivat kirjastoon, jossa he pääsivät suorittamaan seikkailun yhdessä kirjaston työntekijän ja Kirjastohiiren kanssa. Tehtävänä oli löytää Kirjastohiiren lukukaveri Nalle. Nallen oleskelupaikoista kertoivat pienet tassunjäljet eri puolilla kirjastotilaa. Tutuksi tulivat eri kirjaston osastot sekä käyttäytyminen kirjastossa. Lapset saivat suorittaa erilaisia tehtäviä seikkailun aikana, esimerkiksi aihemerkkitehtävän, keskusteltiin kuvakirjojen kansikuvista, kuunneltiin runo, etsittiin tietokirjaa, leikittiin musiikkileikki sekä löydettiin korjattavia kirjoja kirjasairaalaan, jossa keskusteltiin aineiston kohtelusta. Aina tehtävän suoritettuaan lapsille annettiin palapelipala, ja seikkailun päätyttyä he saivat ratkaista palapelin yhdessä joko kirjastossa tai koulussa. Lopulta Nalle löytyi portaikon alta lukemasta satukirjaa muiden nallekavereidensa kanssa. Nallen kirja jäi kuitenkin kesken, joten Kirjastohiiri opetteli lasten kanssa lainaamaan kirjan. Tässä vaiheessa kävimme läpi, miten kirjastokorttia käytetään, puhuimme muun muassa kuiteista ja tuhoutuneesta aineistoista. Lainaamisen jälkeen Kirjastohiiri luki kirjan lapsille ja Nallelle kirjaston yläkerrassa. Sitä ennen kerrattiin säännöt, miten yläkertaan mennään ja tullaan alas. Lukuhetken jälkeen harjoiteltiin palauttamaan kirja. Tämän jälkeen lapset saivat mennä rinkiin, laittaa kädet selän taakse ja silmät kiinni. Jokaiselle annettiin oma lukukaveri, ja vasta sitten yhdessä he saivat avata silmät ja katsoa, mitä olivat saaneet. Lopuksi jokaiselle lapselle annettiin oma kirjastokortti uudessa värikkäässä esitteessä, ja lapset saivat siirtyä juomaan mehua ja syömään keksejä.
Päätimme panostaa lukujuhlaan, koska suunnitellut käyntikerrat olivat puolittuneet, ja olimme useita kertoja joutuneet henkilökunnan sairastumisten vuoksi siirtämään seikkailukertoja. Kyseltyämme eri esiintyjiä päädyimme Malttiin ja Valttiin, joita muut kirjastot olivat kehuneet, ja koska heidän kirjallisuutensa on yksi suositumpia kirjastossamme. Valtti oli estynyt, joten meille esiintyivät Maltti ja Vallu. Tapahtumaan hankimme pillimehut paikallisesta kaupasta sekä 4H:lta pienet hattarapussit. Lukujuhla oli menestys, ja saimme runsaasti kiitollista palautetta sekä seikkailuista että lukujuhlasta. Järjestimme lisäksi Kirjastohiiren satutunnin myöhemmin kesällä lukujuhlan jälkeen. Tilaisuus oli kaikille avoin, mutta oli ilo huomata, että paikalle tuli eskarilaisia lukukaverinallensa kanssa.
Hankehaussa mainitsimme tekevämme kirjan, jossa kuvaisimme nallet eri lavasteissa, ja valmis kirja julkaistaisiin lukujuhlassa. Lopulta päädyimme kuitenkin luomaan tarvenäkökulman huomioiden kirjan, jossa Kirjastohiiri käy Nallen kanssa Kaustisen kirjastossa, tutustuu eri tiloihin ja opastaa lainaamaan ja palauttamaan aineistoa. Kuvat saimme otettua hankkeen avulla hankitulla kameralla, ja kirjan teetimme Ifolorilla. Valitettavasti emme ehtineet saada kirjaa valmiiksi ennen lukujuhlaa, mutta kirja tulee tukemaan hyvin tulevia kirjastokäytön opetushetkiä ja Kirjastohiiren seikkailuita.
Arvioi alle hankkeen tai toiminnan vaikutuksia*
Hankkeen avulla Kaustisen kirjastoon on luotu selkeä toimintamalli, jota on helppo jatkossa toteuttaa uusille esikoululaisille vuosittain. Yhteistyö sekä päiväkodin että koulun kanssa on kehittynyt entisestään ja on ennakoitavampaa esikoululaisten osalta. Kirjastolla on nyt selkeästi oma ja innostava maskotti Kirjastohiiri, jonka ympärille on helppo kehittää uusia tapahtumia ja toimintoja. Hanke ja sen toteutuminen on tarkoitus jakaa laaja-alaisemmin tietoon ja käyttöön muille kirjastoille hankkeen antamien hyötyjen ja toteutumiskelpoisuuden vuoksi.
Jatkotoimenpiteet*
Kirjastoseikkailut esikoululaisille tulevat jatkumaan vuosittaisena toimintana. Kuvausvälineistö myös mahdollistaa kirjastotoiminnan laajenemisen aktiivisemmin myös verkkoon eri alustoille: kirjastohiiren joulukalenterit tulevat saamaan jatkoa. Hankkeen avulla tehtyä kirjaa tullaan käyttämään opetusmateriaalina. Lisäksi teos on myös lainattavissa. Kirjastohiiren ympärille rakennetaan mahdollisesti myös muuta tapahtumatoimintaa.