Funktionärsutbyte 13–14.5.2024: Sommaren kom till Seinäjoki

I februari kom Leena från Nurmo till på funktionärsutbyte vid Karleby stadsbibliotek, och hon rekommenderade verkligen att åka på utbyte. Jag kom då att tänka på det fina Apila-biblioteket i Seinäjoki, där jag visste att man gör ett högklassigt barn- och ungdomsbiblioteksarbete. Det gick smidigt att komma överens om utbytet och jag fick en plan för mitt ”utbytesprogram”.

Jag fick bekanta mig med Seinäjoki stadsbiblioteks arbete i två dagar, och måndagsmorgonen fick en fartfylld start när jag deltog i förskoleäventyret som leddes av Salla. I själva verket fungerade äventyret bra också för mig som vuxen, och samtidigt lärde jag känna bibliotekets funktioner och platser. Vi bekantade oss med olika avdelningar och till exempel med returautomaten. Slutligen lyssnade vi på sagan Öppna inte den här boken. Efter förskolebarnen kom två grupper med femteklassare, som jag fick göra en bildorientering med. Jag har använt liknande uppgifter också i mitt eget arbete, men jag hade inte tänkt på att kombinera dem på det här sättet. Jag testade sedan en liknande bildorientering i Karleby när skoleleverna gjorde många stadsutflykter under den sista skolveckan, bland annat till biblioteket. Bildorienteringen fungerar bra också med en större grupp.

Tillsammans med barn- och ungdomsavdelningens direktör Outi fick jag bekanta mig noggrannare med olika platser och hon berättade om barn- och ungdomsbiblioteksarbetet i Seinäjoki. Det finns mycket gemensamt i våra rutiner, men till exempel varierar det vilka årskurser som får boktips systematiskt. I Seinäjoki är det femmorna, i Karleby treorna. Mordmysteriet från biblioteket i Limingo har visat sig vara ett bra system som båda biblioteken använder med sjuorna.

Den andra dagen inledde jag med att bekanta mig med två bokbussar och bokbussverksamheten i allmänhet. Under dagen fick jag också veta mer om evenemangsverksamhet för vuxna, om Eepos-biblioteken och om tjänster för äldre. Frågesporter, filmkvällar, ett särskilt ungdomsrum, Tuuppari-tjänsten och en medarbetare med inriktning på digital rådgivning är tjänster som garanterat inte finns på alla bibliotek. Det var också intressant att se att andra rutiner för planeringen av arbetsskift och i synnerhet för planeringen av turerna inom kundbetjäningen.  

Apila-biblioteket var bekant för mig till exempel från utbildningsdagar, men det var trevligt att också besöka de andra utrymmena, såsom Jaaksi-salen och avdelningarna. På tisdag eftermiddag skulle jag kanske redan ha hittat rätt dörr till personalrummet, men då var det dags för en varm hemresa till Karleby.

Tusen tack till alla medarbetare på biblioteket i Seinäjoki för att jag fick komma och ta del av ert arbete!