AKEPAMPAS TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2025
Toimintavuoden teemat
AKEpampas painottaa toimintavuoden 2025 aikana kolmea teemaa, jotka huomioidaan esim. koulutuksissa, podcasteissa ja työryhmien työskentelyssä. Teemat ovat:
1. Tulevaisuuden työkalut
2. Kansallinen lukutaitostrategia
3. Kulttuuri- ja työhyvinvointi
Tulevaisuuden työkalut liittyvät tulevaisuusajatteluun, ennakointiin ja varautumiseen. AKEpampaksessa halutaan tarjota alueen kirjastojen henkilökunnalle työtapoja, osaamista ja työkaluja liittyen tulevaisuustyöhön kirjastoissa. Koemme tehtäväksemme toimia uuden testaajana, taustoittajana ja tiedon etsijänä, joka pystyy tarjoamaan sisällöt paketoituna kirjastojen henkilökunnan hyödynnettäväksi ja osaamisen kehittämiseksi.
Kansallisen lukutaitostrategian ja AVIn peruspalveluiden arviointiraportin myötä AKEpampas tarttuu teemaan omalta osaltaan. Mm. kokoelmatyö, lukutaitotyö ja polarisoituminen nostetaan esiin ja etsitään näihin ratkaisuja ja työkaluja.
Kulttuuri- ja työhyvinvointi nostaa esiin asiakasnäkökulman lukemisesta ja kirjastoista kulttuurihyvinvoinnin lähteenä sekä toisaalta kirjastojen henkilökunnan työhyvinvointiin liittyviä aiheita menemättä kuitenkaan liiaksi kuntien alueelle ja vastuulle tukea oman henkilökuntansa työhyvinvointia.
Näiden lisäksi vuoden neljäs painopiste on yhteistyön ja erityisesti kimppayhteistyön kehittämisessä.
Toimintamuodot
Henkilöstö
AKEpampaksen henkilöresurssi pysyy samana eli 3,5htv. Tehtävät jakautuvat pääsääntöisesti kolmelle palvelusuunnittelijalle.
Materiaalipankki
Materiaalipankki on valmis ja sen täydentämistä, markkinointia ja hyödyntämistä jatketaan. AKEpampas kuratoi, kuvailee, tägittää ja vinkkaa materiaalipankin sisältöä alueen kirjastoille.
Lainattava materiaali:
AKEpampas on kehittänyt lainattavan materiaalin repertuaaria ja materiaali liikkuu sujuvasti alueella. Verkkosivuille toteutettava varauskalenteri odottaa Vaasan kaupungin teknistä ratkaisua ja hankintaa, ja tämän yhteydessä pystytään toteuttamaan kalenteri materiaalipankin yhteyteen. Lainattavien materiaalien ja laitteiden käyttäjäkoulutuksia viedään työryhmiin.
Koulutukset
Koulutukset tukevat teemoja ja niiden järjestämisessä sekä yhteistyössä tuotetuissa koulutuksissa arvioidaan ja edistetään vahvemmin ennen kaikkea AKEpampaksen oman alueen kirjastohenkilökunnan osallistumista ja kiinnostusta. AKEpampaksella on tärkeä tehtävä myös ruotsinkielisen koulutuksen järjestämisessä ja tätä edistetään yksin ja yhteistyössä Porvoon ja ÅKE-ryhmän kanssa. AVIn peruspalveluiden arviointiraportin ehdotuksista otetaan vinkkiä ja lähdetään edistämään lukutaitotyön strategista suunnittelua sekä nostamaan lukutaitojen edistämiseen liittyvän menetelmällisen kehittämisen vaikuttavammaksi osaksi täydennyskoulutusta.
Podcast “Pinnalla – Flytande” (Spotify)
Podcastin kanssa jatketaan kuukausittaista vaihtelevaa teemaa ja julkaisua. Podcast on otettu hyvin vastaan ja se tarjoaa toisenlaisen tavan avata ja käsitellä eri sisältöjä. Vuoden 2025 jaksojen aiheet liittyvät mm. tekoälyyn, kirjastoautoihin, kirjastotyön tulevaisuuteen sekä ruotsinkieliseen kirjastotyöhön/ÅKE-yhteistyöhön.
Mentorointi: Toiminnan jatkamiselle on kiinnostusta; toteutusmuoto riippuu mukana olevien AKEalueiden määrästä ja toiveista.
Virkailijavaihto on herättänyt kiinnostusta ja saanut hyvää palautetta vuoden 2024 aikana. Tätä toimintaa jatketaan myös vuonna 2025 ja mahdollistetaan AKEpampasalueen ulkopuolinen vaihto. Vaihto koetaan tärkeänä vertaistukena ja inspiraationa omalle työlle.
Kirjastokäynnit: Kevään 2025 aikana käydään vielä muutamissa alueen kirjastoissa, jonka jälkeen kaikissa kirjastoissa on vierailtu vuoden aikana. Jatkossa käyntejä tehdään esim. uuden kirjastonjohtajan aloittaessa, uuden tilan rakentuessa tai kirjaston omasta toiveesta.
Työryhmät: AKEpampaksen työryhmät ovat Lanukkaat, BarnPampas, Seniliinit, SeniorPampas, Digiryhmä, Musaryhmä, Nyfiken ja Johtajaryhmä. Työryhmissä tarkoituksena on hakea entistä kehittävämpää otetta sekä musa- ja digitiimin osalta kokemuksia ja työkaluja muilta alueilta. Maahanmuuttajatyöhön keskittyvä Nyfiken-ryhmä kaipaa vielä vahvistustaosallistujien osalta. Lastenkirjastotyön ryhmät Lanukkaat ja BarnPampas lähtevät yhdessä pohtimaan lukutaitostrategiaan, eriyttävään kirjastopedagogiikkaan ja polarisaatioon liittyviä sisältöjä. Massakirjavinkkauksia jatketaan, samaten vinkkauspiiriä, joka koetaan tärkeänä vertaistukena.
Kaikki ryhmät luovat mm. toimintamalleja, joita voi kopioida muihin kirjastoihin; kaikkien ei tarvitse osallistua kaikkiin työryhmiin, mutta kaikki voivat hyötyä niistä.
Yhteistyö
Kehitetään oppilaitosyhteistyötä sekä opiskelijoiden hyödyntämistä opinnäytteiden ja harjoitteluiden osalta. Yhteistyö muiden AKE-alueiden (+VAKE) kanssa on jatkuvaa ja luonnollista: tällaisia muotoja ovat mm. Oppimisen karttakirja, mentorointi, webinaarit, koordinaattoripäivät ja koulutukset. Myös AVI on tärkeä yhteistyökumppani koulutusten ja työryhmien osalta; näissä AKEpampas on mielellään mukana. Näiden lisäksi ÅKE-ryhmän kautta ruotsinkielisen kirjastohenkilökunnan osaamisen edistäminen koulutusten ja tapahtumien osalta on tärkeä osa Vaasan AKEn toimintaa. Yhdessä jatketaan Bokkarusellenin, ruotsinkielisten kirjastonhoitajien päivän, Biblioteksdagenin, Smakbitar, Liboppi-kurssien ja e-kirjaston ruotsinkielisen kokoelman edistämistä ja näissä mukanaoloa.
Muita yksittäisiä yhteistyökumppaneita ja –hankkeita ovat mm. Västerbottenin kanssa toteutettava Långfika sekä Luulajan kirjaston kanssa tehtävä yhteistyöwebinaari.
Em. lisäksi AKEpampas haluaa vuonna 2025 kehittää kimppojen kanssa tehtävää yhteistyötä. Tämä näkyy siinä, että perustetaan uudelleen AKEn ohjausryhmä, joka koostuu kolmen kimpan edustajista, sekä AVIn ja AKEpampaksen edustajista. Ohjausryhmä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa ja sen tehtävänä on ohjata toimintaa sekä toimia linkkinä kimppoihin ja alueiden kirjastoihin. Ohjausryhmän lisäksi järjestetään vuonna 2025 oma kimppapäivä per kimppa, jolloin AKEpampas kouluttaa kimppojen henkilökuntaa sekä informoi toiminnasta.
Tapahtumat
AKEpampas järjestää seuraavat tapahtumat vuoden aikana:
- Lastenkirjastotyönpäivät, 2 pvä fi-sv, 8.-9.5.2025 (Lanukkaat ja BarnPampas -työryhmät)
- AKE-koordinaattoripäivät 3.-4.4.2025 (yhteistyössä Porvoon kanssa)
- Kimppapäivät, 3 eri ajankohtaa (vielä tarkentumatta)
- Lisäksi AKE-henkilökuntaa on mukana järjestämässä YKNn kokouksesta Vaasassa toukokuussa
Projekti: Oppimisen karttakirja yhteistyössä Rovaniemen, Joensuun ja Kuopion AKEn kanssa on valmistunut vuoden 2024 lopulla. Vuonna 2025 tarkoituksena on jalkauttaa karttakirjan sisältö ja hyödyntää tuotettua materiaalia käytännön työssä.
Muu toiminta
Toiminnan arviointi ja seuranta AKEpampas kehittää edelleen tilastointiaan ja huomioi OKMn mahdolliset uudet suositukset liittyen toiminnan ja vaikuttavuuden arviointiin. AKEpampas toteuttaa tammikuussa asiakastyytyväisyyskyselyn alueen kirjastojen henkilökunnalle. Seuraavana vuotena toteutetaan alueen henkilökunnalle kysely kehittämistoiveista; nämä kyselyt vaihtelevat joka toinen vuosi.
Viestintä
Viestinnässä kiinnitetään huomiota toiminnan ja AKEpampaksen esille nostamiseen ja henkilökunnan tietoisuuden kasvattamiseen. Vuoden aikana hankitaan käyttöön uutiskirje, joka helpottaa ja selkeyttää viestimistä. Mietitään mahdollisuuksia tuottaa materiaalipankkiin kirjastoille valmiita viestintämateriaaleja hyödynnettäväksi esim. kirjastokalenterin mukaisesti. Kanavina käytetään yhä kotisivujen ja suoran sähköpostiviestinnän lisäksi kirjastot.fi, instagram, Facebook ja Linkdin. Tärkeä on huomioida alueen kaksikielisyys ja vastata sisältöjen kääntämisestä ja mahdollisesta tekstittämisestä.
Liboppi
Liboppi on Suomen yleisten kirjastojen henkilökunnalle suunnattu täydennyskoulutuksen verkko-oppimisalusta. Liboppi-oppimisalustan avulla luodaan edellytyksiä yleisten kirjastojen toiminnan vahvistumiselle tukemalla henkilöstön osaamista, kirjastojen kehittymistä ja kirjastojen keskinäistä yhteistoimintaa. Liboppi tarjoaa yleisten kirjastojen henkilökunnalle ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden hyödyntää kirjastoalan täydennyskoulutuksen laadukkaita oppimissisältöjä. Verkko-oppimisalusta vähentää koulutusmatkojen tarvetta ja parantaa näin erityisesti pienten kirjastojen mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen.
Liboppi on alueellista kehittämistehtävää hoitavien kirjastojen yhteistyössä tuottama palvelu, joka on suunnattu kaikille Suomen yleisille kirjastoille. Liboppi-yhteistyön tavoite on parantaa täydennyskoulutuksen oppimissisältöjen tavoittavuutta sekä vähentää päällekkäistä työtä ja näin vapauttaa resursseja esimerkiksi alueellisten verkostoitumisen ja osaamisen kehittämisen tukemiseen. AKE-kirjastot voivat hyödyntää valtakunnallista tarjontaa myös alueellisissa koulutuksissa järjestämällä esimerkiksi valtakunnallisiin kursseihin liittyviä opintopiirejä ja työpajoja. Valtakunnallisten sisältöjen lisäksi jokainen AKE voi niin halutessaan hankkia tai tuottaa omaan alueelliseen Liboppi-osioonsa vain tämän alueen kirjastohenkilökunnalle suunnattua sisältöä, mikäli esimerkiksi alueen erityispiirteiden huomioiminen sitä edellyttää. Palvelun tuottamista ohjaa laki yleisistä kirjastoista 8 §.
Liboppi-oppimisalustan valtakunnallista sisällöntuotantoa, kehittämistä ja tiedottamista koordinoi toimituskunta, jossa on vähintään yksi edustaja kaikista alueellista kehittämistehtävää hoitavista kirjastoista sekä valtakunnallista kehittämistehtävää hoitavasta kirjastosta. Toimituskunnan ja Libopin sisällöntuotannon koordinoinnin vetovastuu on yhdellä AKE-kirjastolla kaksi vuotta kerrallaan. Kaudella 2025–2026 toimituskunnan ja Libopin sisällöntuotannon vetovastuu on Vaasalla. Alustan teknisestä ylläpidosta huolehtii Turku.
Libopin vuoden 2025 sisällöntuotannon ja teknisen kehittämisen painopisteet on kuvattu oppimisalustan toimintasuunnitelmassa, joka on erillisenä liitteenä. Kaikki alueellista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot osallistuvat palvelun tuottamiseen Libobin toimintasuunnitelmassa kuvatun yhteistyön kautta, mutta ainoastaan sisällöntuotannon vetovastuussa vuosina 2025–2026 oleva Vaasa ja teknisestä ylläpidosta vastaava Turku ovat liittäneet toimintasuunnitelman avustushakemukseensa.